Utazás...

Utazás autóval

A legrugalmasabb módja a lejutásnak, ha egyénileg autóval indulunk útnak.

Ha megszületett a döntés, az autós utazással kapcsolatban, a következő felmerülő kérdés: merre menjünk???

Összefoglalva a lenti útvonalakat, útközben általánosan igaz az, hogy ahol tudnánk nyomni a gázpedált, ott ezt közlekedési táblák korlátozzák, ahol pedig nincs korlátozás, ott az éles kanyarok, a hosszú meredek szerpentinek miatt nincs lehetőség a nagyobb sebesség elérésére.

Mindhárom útvonalat szívesen javaslom. A második és a harmadik útvonal talán ugyanannyi idő alatt teljesíthető és ugyanannyi útdíj mellett vehető igénybe.

1., útvonal: Tapasztalatom szerint forgalomtól, időjárástól függően legrövidebb idő alatt (kb. 11,5-14 óra) Kecskemétről az alábbi útvonalon lehet lejutni: Kecskemét- Tompa (magyar/szerb határ) Kelebija- Szabadka- (autóút/autópálya kb. 100km) Újvidék- Ruma- Sabac- Valjevo- Pozega- Uzice- Nova Varos- Prijelopolje (Dobrakovo szerb/montenegrói határ) Bijelo Polje- Mojkovac- Podgorica- Tunel Sozina (Sozina alagút) Sutomore kb. 730 km.

Ha ezt az útvonalat választjuk, kikerüljük a forgalmas, röszkei határátkelőt, elkerüljük hogy helyismeret hiánya miatt Belgrádba bolyongjunk. Az útnak van olyan hegyi szakasza, ahol még a 40-50km/h átlagot sem tudjuk teljesíteni, tucatnyi alagúton haladunk keresztül, aminek többje még kézzel vájt. Újvidék és Pozega között kb. fele annyi helyen számíthatunk rendőri közúti ellenőrzésre illetve trafipaxra, mint ha Belgrád felé kerülünk. Az utazás megtervezésekor senki se vegye alapul azt, hogy pl. Münchenbe ennyi meg annyi idő alatt ér ki, hanem fogadja el a tapasztalataimat.

A fentiek elfogadása esetén, illetve ha az utazást már a nyaralás részeként éljük meg, a relatív hosszú utazásért kárpótol mindenkit a páratlan szépségű táj, a friss levegő, az út melletti tiszta vizű hegyi források sokasága.

Az indulás időpontjának megválasztását javaslom kora hajnali órákra időzíteni, hogy az Újvidék utáni részekre érve köszöntsön bennünket a napfelkelte.

2., útvonal: M5-ös autópálya (Budapest) Kecskemét- Szabadka- Újvidék- Belgrád- Cacak- Pozega- Uzice- Nova Varos- Prijelopolje (Dobrakovo szerb/montenegrói határ) Bijelo Polje- Mojkovac- Podgorica- Tunel Sozina (Sozina alagút) Sutomore kb. 800km. (Budapesttől kb. 880km)

Ez az útvonal kb. 70-80km-elhosszabb mint az általam preferált, de haladósabb, hiszen Belgrádig így autópályán/autóúton haladhatunk és a Cacak felé történő kerülővel az Újvidék és Pozega közötti szerpentineket is kikerülhetjük, de…

- ha sokat kell várni Röszkén,
- ha belecsöppenünk a zsúfolt belgrádi városi forgalomba,
- ha beleszaladunk a Belgrád- Pozega részen sűrűn telepített trafipaxok egyikébe,
…akkor már nem is volt annyira jó választás erre jönnünk.

3., Útvonal: Bosznia
Kecskemét- Dunaföldvár- Szekszárd- Mohács- Udvar- (Horvátország) Eszék- Dakovo- (Bosznia Hercegovina) Doboj- Zenica- Sarajevo- Foca- (Montenegró) Niksic- Podgorica- Sutomore kb. 800km.

Akár még ajánlhatnám is ezt az útvonalat, de hogy miért idegenkedek tőle?

Majd 80 km pluszt jelent az első útvonallal szemben, sőt kb. 70 km-el többet kell Magyarországon menni, ahol illik szigorúan betartani a sebességhatárokat, amivel tovább nő a menetidő. A bosnyák terület utolsó kb. 20km-es szakasza egy keskeny hegyi út, ami nem olyan rég még aszfalttal is csak hiányosan volt burkolva. Eggyel több határátlépés újabb lehetőség a menetidő növekedésére.

Ezen az útvonalon is kb. 100km-nyi autópályával számolhatunk.

Azonban talán itt szelídebbek a hegyi szakaszok, általában kisebb a forgalom, mint az első két útvonalon.

4., Útvonal: Horvátországon keresztül kb. 1200km

Ha valaki a Dunától keletre lakik, erre elindulni egy agyament ötlet. Csak azért említem, nehogy valaki „spanyolviaszként” erre próbálja megmenteni a világot. Az út első szakasza autópályán vezet. Ez az első szakasz szűken 900km, amit ezt követ 100km horvát országúti csavargás, egy határátlépés Boszniába, majd kilépés Boszniából vissza Horvátországba és mire megérkezünk a horvát/montenegrói határra már 1100km-t mutat a kilométeróránk valamint a pénztárcánkból horvát barátaink útdíj címén szépen kiszedtek kb. 30-35eurot. ….és még mindig a határ horvát oldalán várakozunk. Mondom várakozunk. Hogy mennyit? Ki tudja, ha nem volt szerencsénk egy halom ember tart a dubrovniki reptérről vissza Budva vagy Herceg Novi irányába. Véleményem szerint ez az egyik legcivilizáltabb határátkelője az országnak. Ez azonban nem jelent egyértelműen jót, akkor ha valamiből többet hozunk/viszünk, vagy valami olyan van nálunk ami tetszik a hatóságoknak (pl. 2 karton ásványvíz). Ha átértünk Montenegróban, gondolhatnánk fellélegezhetünk hiszen már csak 100 km van hátra a nagy útból, ami a Kotori öböl megkerülése helyett egy fizetős komppal kb. 25 km-el csökkenthető, azonban átvezet több városon ahol nyaranta sokszor csak lépésben haladhatunk.

Tehát nem nyertünk semmit sem azzal, hogy 900km-t repesztettünk 130-150 –stb. sebességgel az autópályán, hiszen azután 300km-t kínlódunk. Itt a legtöbb határátlépés és ha nincs szerencsénk belefutottunk egy horvát fizetőkapus hírhedt több km-es dugóba is.