Utazás...
Utazás autóval
A legrugalmasabb módja a lejutásnak, ha egyénileg autóval
indulunk útnak.
Ha megszületett a döntés, az autós utazással kapcsolatban, a
következő felmerülő kérdés: merre menjünk???
Összefoglalva a lenti útvonalakat, útközben általánosan igaz
az, hogy ahol tudnánk nyomni a gázpedált, ott ezt
közlekedési táblák korlátozzák, ahol pedig nincs korlátozás,
ott az éles kanyarok, a hosszú meredek szerpentinek miatt
nincs lehetőség a nagyobb sebesség elérésére.
Mindhárom útvonalat szívesen javaslom. A második és a
harmadik útvonal talán ugyanannyi idő alatt teljesíthető és
ugyanannyi útdíj mellett vehető igénybe.
1., útvonal: Tapasztalatom szerint forgalomtól,
időjárástól függően legrövidebb idő alatt (kb. 11,5-14 óra)
Kecskemétről az alábbi útvonalon lehet lejutni: Kecskemét-
Tompa (magyar/szerb határ) Kelebija- Szabadka-
(autóút/autópálya kb. 100km) Újvidék- Ruma- Sabac- Valjevo-
Pozega- Uzice- Nova Varos- Prijelopolje (Dobrakovo
szerb/montenegrói határ) Bijelo Polje- Mojkovac- Podgorica-
Tunel Sozina (Sozina alagút) Sutomore kb. 730 km.
Ha ezt az útvonalat választjuk, kikerüljük a forgalmas,
röszkei határátkelőt, elkerüljük hogy helyismeret hiánya
miatt Belgrádba bolyongjunk. Az útnak van olyan hegyi
szakasza, ahol még a 40-50km/h átlagot sem tudjuk
teljesíteni, tucatnyi alagúton haladunk keresztül, aminek
többje még kézzel vájt. Újvidék és Pozega között kb. fele
annyi helyen számíthatunk rendőri közúti ellenőrzésre
illetve trafipaxra, mint ha Belgrád felé kerülünk. Az utazás
megtervezésekor senki se vegye alapul azt, hogy pl.
Münchenbe ennyi meg annyi idő alatt ér ki, hanem fogadja el
a tapasztalataimat.
A fentiek elfogadása esetén, illetve ha az utazást már a
nyaralás részeként éljük meg, a relatív hosszú utazásért
kárpótol mindenkit a páratlan szépségű táj, a friss levegő,
az út melletti tiszta vizű hegyi források sokasága.
Az indulás időpontjának megválasztását javaslom kora hajnali
órákra időzíteni, hogy az Újvidék utáni részekre érve
köszöntsön bennünket a napfelkelte.
2., útvonal: M5-ös autópálya (Budapest) Kecskemét-
Szabadka- Újvidék- Belgrád- Cacak- Pozega- Uzice- Nova
Varos- Prijelopolje (Dobrakovo szerb/montenegrói határ)
Bijelo Polje- Mojkovac- Podgorica- Tunel Sozina (Sozina
alagút) Sutomore kb. 800km. (Budapesttől kb. 880km)
Ez az útvonal kb. 70-80km-elhosszabb mint az általam
preferált, de haladósabb, hiszen Belgrádig így
autópályán/autóúton haladhatunk és a Cacak felé történő
kerülővel az Újvidék és Pozega közötti szerpentineket is
kikerülhetjük, de…
- ha sokat kell várni Röszkén,
- ha belecsöppenünk a zsúfolt belgrádi városi forgalomba,
- ha beleszaladunk a Belgrád- Pozega részen sűrűn telepített
trafipaxok egyikébe,
…akkor már nem is volt annyira jó választás erre jönnünk.
3., Útvonal: Bosznia
Kecskemét- Dunaföldvár- Szekszárd- Mohács- Udvar-
(Horvátország) Eszék- Dakovo- (Bosznia Hercegovina) Doboj-
Zenica- Sarajevo- Foca- (Montenegró) Niksic- Podgorica-
Sutomore kb. 800km.
Akár még ajánlhatnám is ezt az útvonalat, de hogy miért
idegenkedek tőle?
Majd 80 km pluszt jelent az első útvonallal szemben, sőt kb.
70 km-el többet kell Magyarországon menni, ahol illik
szigorúan betartani a sebességhatárokat, amivel tovább nő a
menetidő. A bosnyák terület utolsó kb. 20km-es szakasza egy
keskeny hegyi út, ami nem olyan rég még aszfalttal is csak
hiányosan volt burkolva. Eggyel több határátlépés újabb
lehetőség a menetidő növekedésére.
Ezen az útvonalon is kb. 100km-nyi autópályával
számolhatunk.
Azonban talán itt szelídebbek a hegyi szakaszok, általában
kisebb a forgalom, mint az első két útvonalon.
4., Útvonal: Horvátországon keresztül kb. 1200km
Ha valaki a Dunától keletre lakik, erre elindulni egy
agyament ötlet. Csak azért említem, nehogy valaki
„spanyolviaszként” erre próbálja megmenteni a világot. Az út
első szakasza autópályán vezet. Ez az első szakasz szűken
900km, amit ezt követ 100km horvát országúti csavargás, egy
határátlépés Boszniába, majd kilépés Boszniából vissza
Horvátországba és mire megérkezünk a horvát/montenegrói
határra már 1100km-t mutat a kilométeróránk valamint a
pénztárcánkból horvát barátaink útdíj címén szépen kiszedtek
kb. 30-35eurot. ….és még mindig a határ horvát oldalán
várakozunk. Mondom várakozunk. Hogy mennyit? Ki tudja, ha
nem volt szerencsénk egy halom ember tart a dubrovniki
reptérről vissza Budva vagy Herceg Novi irányába. Véleményem
szerint ez az egyik legcivilizáltabb határátkelője az
országnak. Ez azonban nem jelent egyértelműen jót, akkor ha
valamiből többet hozunk/viszünk, vagy valami olyan van
nálunk ami tetszik a hatóságoknak (pl. 2 karton ásványvíz).
Ha átértünk Montenegróban, gondolhatnánk fellélegezhetünk
hiszen már csak 100 km van hátra a nagy útból, ami a Kotori
öböl megkerülése helyett egy fizetős komppal kb. 25 km-el
csökkenthető, azonban átvezet több városon ahol nyaranta
sokszor csak lépésben haladhatunk.
Tehát nem nyertünk semmit sem azzal, hogy 900km-t
repesztettünk 130-150 –stb. sebességgel az autópályán,
hiszen azután 300km-t kínlódunk. Itt a legtöbb határátlépés
és ha nincs szerencsénk belefutottunk egy horvát fizetőkapus
hírhedt több km-es dugóba is.